اقداماتی برای تقویت هوش کودکان

با جنین خود صحبت کنید
شاید این شیوه برایتان عجیب بنظر برسد اما طی تحقیقات انجام شده، جنین از ماه چهارم می تواند صداها اطراف خود را بشنود! بنابراین صحبت کردن مادر با جنین باعث می شود تا ذهن و هوش او از دوران جنین تقویت شود.

در دوران بارداری از مواد غذایی مغذی و دارای انواع ویتامین ها استفاده کنید
این موضوع کاملا واضح و مبرهن است که مادران باردار می توانند با تغذیه مناسب و جامع، سلامت خود و جنین خود را تامین کنند و به تقویت هوش کودکان خود بپردازند.
شیر مادر فراموش نشود
اهمیت شیر مادر در دوران نوزادی به قدری است که نتایج آزمایشات روی کودکان شیرخوار نشان می دهد، آنهایی که از شیر مادر استفاده کرده اند، ضریب هوشی بالاتری نسبت به کودکانی دارند که با شیر خشک تغذیه شده اند.

موسیقی سنتی و کلاسیک برای کودکانتان پخش کنید
دانشمندان و پژوهشگران حوزه کودک از تاثیر شگرف موسیقی بر تقویت هوش کودکان گفته اند. اما چه نوع موسیقی می تواند زمینه ساز تقویت هوش کودکان باشد؟ مطالعات اخیر نشان داده که موسیقی های بی کلام چه کلاسیک و چه تکنوازی ها و موسیقی های سنتی بی کلام می تواند باعث تقویت بیشتر هوش کودکان در سنین پایین تر بشود.

از ماساژ کودک غافل نشوید
شاید برایتان سوال شود که ماساژ دادن کودکان چگونه باعث تقویت هوش آنها می شود؟ از لحاظ علمی، ماساژ دادن عضلات کودکان به صورت درست و صحیح، باعث آزاد شدن هورمون های خاصی در بدن کودک می شود که این هورمون ها بر روی عملکرد مغز تاثیر مثبتی می گذارند.

ارتباط چشمی با کودک برقرار کنید
برقراری ارتباط چشمی با کودک می تواند باعث شود که کودک چند ماهه شما سریعتر بتواند حالت های مختلف چهره والدین خود را تشخیص دهد. با ادامه این روند، کودک شما در ۵ ماهگی می تواند احساسات موجود در چهره فرد غریبه را نیز درک کند. بنابراین شما می توانید با برقراری مداوم ارتباط چشمی به تقویت هوش کودکان خود کمک کنید.

حتما بخوانید: اعتماد به نفس در کودکان

بگذارید کودکتان آزادانه حرکت کند
نگهداری بیش از حد کودکان در کالسکه، روروئک و… آزادی عمل را از آنان می گیرد، اعتماد به نفس آن ها را از بین می برد و اجازه کشف اتفاقات جدید را از او می گیرد. درست است که امنیت کودک مسئله بسیار مهمی است ولی این را هم بدانید که کودکان برای تقویت هوش خود باید اتفاقات جدید را خود امتحان کنند و درس بگیرند.

تغذیه کودک؛ مهم ترین عامل
اگر چه عواملی بسیار بر تقویت هوش کودکان موثرند اما شاید مهم ترین عامل تغذیه کودک استو استفاده از تمامی گروه های غذایی و توجه به میزان و انواع هر ویتامین می تواند زمینه ساز تقویت هوش کودکان شود. در ادامه به ذکر و توضیح گروه های غذایی مفید برای مغز می ‌پردازیم و مواد غذایی حاوی آنها را معرفی می‌کنیم.

امگا3 ( در آبزیان مخصوصاً ماهی ‌های چرب مانند ماهی تن، ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماهی قزل‌آلا وجود دارد. بعضی از روغن ‌های گیاهی نیز به میزان کمتری دارای امگا3 هستند)
لسیتین ( این ماده نوعی اسید چرب است که در زرده تخم‌مرغ، ذرت، شیر، تخمه آفتاب‌ گردان، جو، گندم، بادام زمینی وجود دارد)
استیل کولین ( این ماده برای مادران باردار نیز بسیار مفید است تا به تقویت هوش جنین کمک کند. مواد غذایی مانند کلم، کاهو و کره بادام‌ زمینی حاوی این ماده هستند)
ویتامین‌ های گروه B ( در نگهداری سلول عصبی و حافظه نقش دارند و در غلات کامل، جوانه گندم، مخمر آبجو و جگر موجود هستند)
آنتی‌اکسیدان‌ ها ( باعث خون رسانی بهتر به مغز می‌شود که باعث بهبود عملکرد های سلول ‌های عصبی و افزایش توانایی هوش می ‌شود. ویتامین ‌های C، E، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی و شکلات تلخ از منابع آنتی اکسیدان هستند)
آهن ( وقتی آهن در بدن انسان کم باشد، سطح عملکرد ذهن پایین می‌آید و زود خسته می‌شود. گوشت قرمز بدون چربی، حبوبات، غلات کامل و میوه‌ های خشک، سرشار از آهن هستند که باعث می‌شوند، سطح هوشیاری و انرژی افزایش پیدا کنند)

کودکان را با کتاب سرگرم کنید؛ نه با تلویزیون
شاید تماشای تلویزیون برای کودکان سرگرم کننده باشد و شما بتوانید در حین تماشای تلویزیون کودکان، به کارهای عقب مانده تان بپردازید اما این را بدانید که از تلویزیون بعنوان بزرگترین قاتل هوش، استعداد و خلاقیت کودکان نام برده می شود! تماشای تلویزیون باعث تنبلی مغز می شود که این موضوع سبب می شود، کودکان در صورت تماشای بیش از حد تلویزیون از هوش و خلاقیت بیشتر محروم شوند. شما در عوض می توانید برای کودکانتان کتاب های جذاب مناسب سنشان را بخوانید تا به تقویت هوش کودکان خود کمک کنید.

با کودک خود بازی کنید
بازی کردن با کودک می تواند به تقویت هوش و خلاقیت او کمک شایانی بکند. کودک با بازی می تواند بیشترین استفاده مفید و خودخواسته را از مغز خود ببرد. شما در این راه می توانید از بازی های آموزشی استاندارد و مناسب سن کودکان خود استفاده کنید تا بیشترین کمک را به تقویت هوش کودکان خود بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *