راهکارهای آموزش مهارت دوست یابی کودکان

راهکارهای آموزش مهارت دوست یابی کودکان
مهارت دوست یابی کودکان قطعا با آموزش های والدین شکل می گیرد. فرقی نمی کند که کودک شما ذاتاً اجتماعی و خونگرم است یا کم رو و خجالتی، این وظیفه پدر و مادر است که با آموزش های لازم، مهارت دوست یابی را به درستی به کودکان خود بیاموزند و در پیدا کردن دوستان خوب به آنها کمک کنند. ما در ادامه به ارائه چند راهکار برای آموزش مهارت دوست یابی کودکان می پردازیم:

با کودکان خود دوست باشید
اولین قدم در آموزش مهارت دوست یابی کودکان، داشتن یک رابطه دوستانه با کودکان است. والدین کودک، اولین و مهم ترین الگو در هر زمینه ای برای کودکان خود هستند. کودک در محیط خانه و از طرز رفتار والدینش با هم، با کودک و با دیگران است که می آموزد چگونه با دیگران رفتار کند. پس والدین باید همواره به این نکته توجه داشته باشند که رابطه دوستانه خوبی با یکدیگر و با کودک خود داشته باشند.

به کودک خود برچسب خجالتی و سرد بودن نزنید
هنگامی که کودک شما به آشنایی سلام نمی کند و خجالت می کشد، بدترین شیوه، توصیف کودکتان با جملاتی از قبیل “خجالتیه! ببخشیدش!”، “همیشه همینجور ساکته!” و… است. این برچسب ها به داشتن این ویژگی های غیراجتماعی دامن می زند و زمینه پیشرفت خجالت و انزوا را در کودک افزایش می دهد.

از کتاب و کتاب خوانی غافل نشوید
با گذاشتن اندکی زمان در کتاب خانه های شهر می توانید کتاب هایی برای آموزش مهارت دوست یابی کودکان و رفتار درست اجتماعی پیدا کنید. خواندن کتاب برای کودکان این مهارت را در قالب داستان و شعر به زیبایی آموزش می دهد و نیز باعث تقویت هوش اجتماعی و ضریب هوشی کودک نیز می شود.

کودک را در موقعیت های مختلف قرار دهید
بازی های مختلف و اجرای نمایش با کودک، این فرصت را در اختیار والدین قرار می دهد که روش مناسب رفتار اجتماعی و مهارت دوست یابی را با کودکان تمرین کنند. والدین می توانند در این شیوه موقعیت های مختلفی را برای کودکان شبیه سازی کنند. موقعیت ‌ها می ‌تواند شامل دعوت یک دوست به بازی، رد یک دعوت، مخالفت مسالمت‌آمیز، صحبت با تلفن، خوشامدگویی به مهمانان، گفتگو با کودکان و بزرگسالان و… باشد.

چارچوب ها و قوانین خاصی را وضع کنید
برای اینکه کودک شما در دوست یابی دچار مشکل نشود و دوست هایی که انتخاب می کند، باعث ایجاد نقصان در ویژگی های رفتاری کودک نشوند، باید از قوانین و محدودیت های خاصی پیروی کند. او را تشویق کنید تا نگرشی استقبالی داشته، به علایق دیگران در بازی توجه کند و آن ‌ها را به بازی دعوت کند. یادگیری احترام به حدود مرزهای اجتماعی، مانند پرسش قبل از قرض گرفتن چیزی و یا حل مشکل با حرف زدن و نه پرخاشگری، به او کمک می ‌کند فردی باشد که دیگران می‌ خواهند با او دوست باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *